Fałszywe wsparcie techniczne z Indii

Dziś opowiemy sobie o oszustwie, które w Polsce raczej nie jest spotykane, ale na przykład w Stanach Zjednoczonych już owszem. Mowa o oszustach, którzy wyłudzają pieniądze za usuwanie nieistniejących zagrożeń na komputerze lub kradną dane. Tacy oszuści operują zazwyczaj w Indiach. Przedstawiają się jako certyfikowani technicy Microsoftu i łączą się z komputerem ofiary przez pulpit zdalny, co daje im pełny dostęp i umożliwia kradzież danych takich jak hasła czy numery kart płatniczych lub robienie innych złych rzeczy (na przykład kasowanie plików albo zablokowanie systemu hasłem). W swoich oszustwach wykorzystują na swoją korzyść brak wiedzy informatycznej ofiary. Typowy przebieg takiego oszustwa wygląda następująco:

  • Oszust dzwoni do ofiary lub ofiara dzwoni na numer telefonu podany w fałszywym komunikacie o błędzie na jakiejś podejrzanej stronie internetowej.
  • Po nawiązaniu połączenia oszust przedstawia się angielskim imieniem mimo wyraźnego indyjskiego akcentu.
  • Jeśli to oszust zadzwonił do ofiary, informuje, że jest technikiem Microsoftu i że komputer ofiary wysłał do niego informacje o problemach (co oczywiście jest bzdurą).
  • Oszust przekazuje ofierze polecenia umożliwiające mu połączenie się z komputerem ofiary przez pulpit zdalny.
  • Oszust łączy się z komputerem ofiary.
  • Jeśli celem oszusta są dane ofiary, próbuje je ukraść.
  • Jeśli nie, wykorzystując niewiedzę ofiary oszust informuje o nieistniejących problemach na komputerze na przykład na podstawie ostrzeżeń i błędów w Podglądzie Zdarzeń lub „skanowania” komputera poleceniem tree w wierszu polecenia (w rzeczywistości polecenie to po prostu wyświetla listę folderów w formie drzewa).
  • Oszust proponuje ofierze zakup kilkuletniego lub dożywotniego wsparcia technicznego w ramach którego zostaną usunięte wszystkie problemy i kieruje ofiarę na stronę internetową z formularzem płatności.
  • Ofiara podaje dane swojej karty płatniczej i z jej konta zostają pobrane pieniądze.
  • Kontakt z oszustem się urywa, a ofiara oczywiście żadnego wsparcia nie otrzymuje. Co gorsza, oszust ma dane karty płatniczej ofiary i może dokonywać niepożądanych przez ofiarę transakcji.

Pamiętajcie, że Microsoft NIGDY nie dzwoni do użytkowników w sprawie problemów z ich komputerem. Oto filmik przedstawiający próbę oszukania użytkownika, który wie o tego typu oszustwach i pięknie rozprawia się z oszustami:

Miłego dnia i nie dajcie się oszukać. 🙂

Spodobał Ci się ten tekst? Udostępnij go innym!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *